Att sluta skada sig själv på insidan.

Ja,alltså att röka tycker jag man kan kalla att skada sig själv på insidan och särskilt när man inte vill göra det. Hade ett uppehåll ifrån rökningen av början av det här året men sen när allt skit hände så föll jag tillbaks igen. Jag har blivit lite starkare nu så ska leta efter tips på hur man kan sluta röka även om jag inte har tänkt sluta röka helt för jag behöver fortfarande den lugnande effekten av rökning fast i mindre dos nu än innan. Jag står fortfarande fast vid att det är döäckligt att röka men ibland behövs det tyvärr. '

Jag började röka när jag skulle fylla 14 och har försökt sluta tusen gånger sen jag var 18-19 ungefär. Det var en på min gammla skola Anti som sa när vi stod där ett gäng tjejer och rökte ihop att ciggen är alltid ens bästa vänner men nu tycker inte jag det längre. Tyvärr så är det ju en viss trygghet att röka för när alla andra lämnar så har man ju alltid ciggen kvar. Jag brukar alltid grubbla över att man åldras i förtid av det,det är cpdyrt(om du inte ska ha äckliga smuggelcigg med s.k musskit i dvs)och man kan dö av det. Visst man kan dö av allt men varför skynda på döden med något så onödigt och äckligt som rökning är? Idioti!

Jag har testat både tuggummin och plåster men inget har hjälpt. Sen ska man ha mycket tålamod och vilja till det också.

En ny i min klass har lyckats sluta helt och har varit rökfri i ett år nu. Gissa om jag är avvis? Hade kunnat göra nästan vad som helst för att få sluta med skiten. Orkar inte ha något beroende alls.

Sen det största som är glädjen med att sluta för min del är att man kan gå upp i vikt. :) JA!! Bara det måste ju vara en stor motivation just nu. Så varför inte?

Här kommer några tips som jag nyss har hittat:(Sen får ni mer än gärna kommentera med era egena tips för jag behöver det verkligen)

-Ersätt rökningen med vanliga tuggummin och detta är mitt personliga tips. Har lagrat lite tuggummin redan nu men ändå har jag gått och köpt ett pake cigg när röksuget blir för mycket. Åh Lilly VARFÖR?! Vad kan jag göra när jag vill köpa nytt pake nästa gång? Envisas med att låta bli kanske. Skjuta upp det tills nästa dag eller något.

-Man kan tänka på att första månaden utan ciggen är värst och försöka att bara stå ut under tiden. Sätta sina tankar på något annat.

-Sug på klubbor eller halstabletter.

-Ifall det är grupptrycket du faller för för hårt så vägra följa med ut när andra ska röka. Ifall dom vill tvinga ut dig så säg bara strängt nej och förklara att du håller på att försöka sluta röka och dom måste respektera detta.

-Gå ut och gå en runda när du blir röksugen eller ät något istället.

-Trappa ner! Ena veckan kan du röka tre cigg om dagen,nästa vecka två osv...Ni fattar!(Dom flesta tycker det är lättast att bara sluta tvärt men detta funkar ju såklart inte för alla)

-Hjälpmedel = stjälpmedel. Varför ersätta beroendet med ett nytt beroende?

-Räkna dagarna du har varit rökfri och använd dom som din motivation till att inte köpa ett nytt ciggpake och tända ännu en äcklig cigg.

-Ha en förebild. Det är bra att kunna se upp till någon som har lyckats sluta röka och be om tips från han/henne.