Paper towns!

 
 

SPOILERALERT!!!!

Lite basfakta om filmen: Vi får följa tonårskillen Quentin och hans gåtfulla granntjej Margo som älskar mysterier så mycket att hon till slut blir ett? Efter att de två varit uppe en hel natt och hittat på äventyr i sin hemstad försvinner Margo. Hon lämnar kryptiska ledtrådar efter sig som hon vill att Quentin ska tyda och tillsammans med fyra vänner ger han sig av på en galen och känslosam jakt. För att hitta Margo måste han få en djupare förståelse för både vänskap och kärlek... "Paper Towns" är baserad på romanen med samma namn av författaren John Green.

Jag har läst boken nyss och sett filmen två gånger. När Quentin och Margo är runt nio tio år tror jag det är så hittar dem en man som har skjutit sig själv i huvudet pga hans fru var otrogen mot honom. Jag tror att den händelsen är det som gör hela filmen/boken. Det är då Margo börjar planera sin flytt till Algoe. Hon skriver i sin notebook enda sen då fram tills slutet då hon och Quentin begraver den tillsamans med alla deras gamla minnen. Den händelsen med den döda mannen Robert tror jag han heter sätter starka traumatiska spår hos Margo. Hon bestämmer sig in i sitt innerst att hon absolut inte vill sluta som honom. Hon vill inte ha något vanligt liv och det är det som är grejen med hela hennes tragiska karaktär. Hon vill inte jobba, skaffa barn och gifta sig. Hon vill upptäcka världen. Hon vill resa! Hon vill vara obunden till allt. Medan Quentin är mycket som mig själv, han behöver fasta rutiner gällande allt. För då mår han bäst.

Quentin tror även att alla kryptiska ledtrådar Margo lämnar till honom är för att han antingen ska hitta hennes döda kropp(han tror hon har begått självmord pga en dikt han får läsa "The song to myself".) eller för att han ska föra henne tillbaka till Orlando där dem kommer leva ett lyckligt liv tillsammans. Men när han väl träffar henne så får han veta att hon vill få med honom till New York där dem ska ha stora äventyr. Men Quentin väljer till slut att lämna Margo åt hennes öde och återvända hem till alla de vanliga hemtrevliga trygga rutinerna.

Det som skiljer boken och filmen åt är förutom att Radars flickvän inte följer med på resan i boken är att boken känns djupare än filmen så nu förstår jag varför så många gillade boken bättre än filmen. Dock tyckte jag även att slutet i filmen hade en viss hemlig charm som kanske inte så många människor förstår sig på. Alla vill ha ett lyckligt slut...Men det kan inte alltid sluta med kärlek. Ibland måste man även gå skilda vägar. I boken möter även dem andra vännerna Margo igen vilket ej händer i filmen då dem tröttnar på att leta och lämnar Quentin ensam till att leta vidare efter Margo. I boken har prom night redan varit när dem har kommit till Algoe. I filmen är det ju att Quentin kommer precis i tid till prom nigth där han då dansar lyckligt tillsmmans med sina vänner. Det förvånar mig inte alls heller att Margo citerar Sylvia Plaths the bell jar. Hon är trots allt lika djup och mystisk som Sylvia Plath...

 

Jag gillar verkligen John Green och kommer läsa fler av hans böcker mycket snart. :) Efter denna ska jag börja läsa The fault in our stars vilket jag såg filmen i somras och grät mig igenom hela. 

 

Kommentera inlägget här :