The true cost.

 

Vi vet alla vad som är bäst för den här planeten egentligen, men ändå så gör vi inte det och det känns som att det kommer ta flera generationer för dem höga hönsen att inse faran i att bara tänka på pengar och inte på människorna som är skaparna bakom eller på alla gifterna som gör så vår jord dör långsamt och plågsamt ifrån oss. Pengar är det som får vår värld till att snurra runt, visst? Men pengar är även det som hjälper till att döda våran planet.

 

Efter att jag såg den här dokumentären så tänkte jag att jag vill vara med och bidra på det lilla sätt jag kan. T.ex med att bara tipsa om fair trade fashion istället för HM. Så det kommer bli ändring på bloggen på det sättet mer än att sidan har fått ett nytt utseende och ny domän. Jag skäms nu över att jag har köpt billigt skräp på Ebay som ändå bara går sönder och kommer gå över helt till Röda korset och andra loppisställen.

 

Kanske du skänker bort kläder? Det har jag gjort enda sedan tonåren. Alltid varit medveten om att våra medmänniskor i andra utsatta länder också behöver kläder. Enligt den här dokumentären så hinner människorna inte ens använda våra använda klädesplagg och endast 10% säljs vidare på marknaden. Sjukt va?

 

Jag tror att om vi alla bara tänker om ett steg i taget så kan vi rädda vår planet. Genom att äta mindre kött och konsumera mindre. Men det är svårt för detta är något vi gör av gammal vana för vi har alltid gjort det. Vanor är till för att brytas tycker jag. Om hela världen tänkte om, tänkte bättre så hade allt varit bättre för alla. Så många människor slapp dö av gifter och självmord. Ifall vi tog bort alla vanliga bilar och ersatte med miljöbilar som vi då istället satte ner priset lite på så att även vanligt folk har råd att köra de och inte bara dem rika människorna. Ifall fler slutade äta kött eller åt mindre kött så att köttindustrin kunde saktas ner lite så slapp så många djur sätta sitt liv till. Ifall vegetariska produkter och andra nyttigheter så som grönsaker och frukt bara kunde gå ner i priset lite. Ifall köttet kunde bli dyrare. Ifall vi blir bättre på att sopsortera. Ifall HM och andra stora modeföretag började sälja endast fair trade och drog ner på priset lite. Ifall vi bidrar med de pengarna vi kan så kan vi göra skilnad. Alla kan inte göra allt, men alla kan bidra iaf med något litet. Många bäckar små...

 

Kommentera inlägget här :