Suffragette.

 
Såg den filmen med skolan idag på bio. Tänker berätta om filmen och vad Suffragette är. Det var den första kvinnorörelsen för 104 år sedan och själva ordet kan man tro kom från "Suffer" men det kom faktiskt från det latinska ordet "Suffragium" dvs röst vid val och det var ju detta dem kämpade så himla hårt för. 
 
I Suffragette får vi följa några verkliga personer från den här tiden. Jag har själv googlat dem och läst lite om deras verkliga historia också. I filmen finns bara vissa bitar med. Men huvudpersonerna är Maud, Violet, Emily och Edith. Men den vars historia man får följa mest är Maud Watts vars riktiga namn var egentligen Hannah Mitchell. Förstår inte varför dem bytte namn på henne. Iaf så jobbar hon på tvätteriet sen barnsben och får reda på att en kollega Violet då är med i Suffragetterna och Violet drar med Maud på mötena och så börjar det hela för Maud. Hon får vara med om våld och om att höja sin röst. Även en hel del tragiska saker mer som jag ej kan skriva om för då sabbar jag filmen... Det man ska veta är att jobba på tvätterierna var riktigt tufft. Dem slet fån morgon till kväll vid stora maskiner som förstörde deras kroppar, bröt ner dem. Kunde t.o.m krossa deras fingrar. Avskyvärt osäkert jobb helt enkelt så man förstår att dem inte ville jobba kvar där. Dessutom inte okej att männen bestämde så mycket över sina fruar som dem gjorde..Ja ni får se mer i filmen vad jag skriver om...
 
Tycker att alla som är intresserad av historia och feminism ska se denna. Alla andra med för den delen. Den kom ut oktober 2015, men jag tycker den borde kommit mycket tidigare..
 
Slutet är det hemskaste.. Kolla ej på länken här ifall ni ej vill att jag ska spoila filmen för er. Men ja att någon ska behöva dö för att få sin och alla andras röster hörda, jag begriper det inte..
 
Emily Davison.
 
Här kommer massa bilder från de riktiga Suffragetterna. Tyckte det var coolt att man kunde hitta dessa bilderna på internet när det är över 100 år sen detta hände. Det är trots allt dessa kvinnorna vi har att tacka för vår feminism i dagens läge, även om vi har långt kvar. Som att krossa patriarkatet och få lika löner i alla länder världen över.
 
 

Kommentera inlägget här :