Tips på hur man kan få ett lyckligare och mer balanserat liv.

Nu har jag precis läst ut min sista må bra bok. Nu känner jag mig redan helt mätt på den sortens böcker. Och jag som trodde jag skulle behöva läsa såna böcker för resten av det här året. Men jag känner att den sista jag läste minsann gjorde susen. Det stod i slutet av boken att nu har vi gett dig verktygen till att kunna förändra ditt liv till ett mer positivare liv och du får nu göra vad du vill med de verktygen. Därför väljer jag att vara en kärleksfull individ och dela dessa verktygen med er läsare då jag vet att många människor kan må dåligt i dagens samhälle. Så här kommer tips eller snarare tankar som man kan ta till sig och börja jobba med. 
 
*Depression går att bota.
*Du är inte ensam, hur ensam du än känner dig. 
*Du kan förändra din negativa attityd, så att du börjar tolka saker och ting i en mer positiv riktning.
*Ändra ditt vardagsbeteende så att du får en känsla av att ha presterat(kan även vara småsaker som att bara diska) och fokusera mer på att göra saker som du tycker om. 
*Införliva färdigheter och strategier som hjälper dig att ändra på situationen, så att du känner dig gladare. 
*Det du gör har en inverkan på hur du mår fysiskt och emotionellt och på hur du tänker. Ett positivt beteende får därför en positiv dominioeffekt.
 
*Inaktiviteter föder negativitet medan roliga aktivieter skänker nöje och en känsla av bedrift. 
*Att få en inblick i vad som gör dig glad och gör dig nedstämd är det första, avgörande steget mot att kunna ändra på dina negativa beteendemönster.
*Det kan vara bra att vara självisk.(Har nyligen själv upptäckt detta fenomem. Speciellt när vi började med varannan vecka haha.) Sluta med sådant som du inte tycker om genom att göra mer av sådant som du gillar. 
*Schemalägg positiva aktivieter i en dagbok. Det gör dig mer motiverad och hoppfull. 
*Vårda din kropp. När du mår bättre fysiskt mår du också bättre mentalt. 
*För in motion i din vardag. Gå på gym eller inför träning i dina vardagliga rutiner. 
 
*Fysisk avslappning är en jättebra grej i en sund livsstil, så gör mer av detta. Ge det plats!
*Lägg inte locket på dina känslor. För då är risken stor att det kokar över så att du till slut går i taket. Var öppen och ärlig med hur du känner dig, både mot dig själv och mot andra.
*Att tänka/agera positivt gör att du känner dig mer positiv som person.
*Du kan inte bannlysa all sorg för alltid, men du kan se till att inte älta saker och ting. 
*Odla din optimism! Håll utkick efter det som är positivt. 
*Tankar är INTE fakta! Var uppmärksam på dina NAT(alltså negativa automatiska tankar dvs)när de svischar fram genom huvudet.
 
*Var rättvis! Om du nödvändigtvis ska fokusera på det som inte fungerar så bra ska du tänka minst lika mycket på det som är bra. Var din egen cheerleader!(Och boss för den delen!)
*När du utmanar dina NAT så ska du fråga dig själv: "Vad skulle jag säga till en vän?" På så vis får du en större chans till att kunna ge dig själv ett mer rättvist råd.
*Genom att utöva mindfulness(något jag fortfarande har svårt för, men försöker fortfarande jobba fram det på mitt eget lilla vis)kan du ge huvudet en välbehövlig paus, samtidigt som det hjälper dig att uppskatta vardagens sysslor, smånöjen och arbetsuppgifter.
*Tankar är bara tankar och känslor är inte mer än bara känslor. De säger inte vem du är!
*Du kan förändra dina tankebanor. NAT är dåliga vanor och vanor kan brytas.
*Det är aldrig försent att må bättre, vad du än har varit med om och har med dig i just din ryggsäck.
*Varje gång du lägger märke till en NAT ska du fråga dig själv: "Stämmer verkligen detta?" Om det inte gör det så bara avfärdar du tanken. Om det gör det så fråga vidare: "Spelar det någon större roll?" och "Vad kan jag i såna fall göra åt det?"
 
Källa: Boken som gör dig lyckligare.
 
Imorgon när jag har slutat som är efter kl 16 så ska jag till bibblan här i stan för att sluka mig in i ett nytt äventyr. Jag hoppas på att hitta ett spännande sådant i bokväg. :D
 

Kommentera inlägget här :