Jesus Of Suburbia.

 Detta är min favorit musik video genom alla tiderna även om jag inte är speciellt förtjust i Greenday.
 

Den handlar om huvudkaraktären som heter Jimmy och hans Mary-Jane. Tillsammans har dem en galen kärlekshistoria byggd på sex, droger och rock'n'roll. Jag tror att deras karaktärer faktiskt kan vara Sid och Nancy om jag ska vara helt ärlig. För precis som Sid så har Jimmy en drogberoende mamma som spelas av Kim Basinger som även spelade Eminems mamma i 8 Mile.

 

Dem lever i förorten och man får följa Jimmy i videon och ser vart han hänger med dem andra förlorade ungdomarna. Deras känsla är att ingen bryr sig om dem, att dem kan förstöra sig själva hur mycket dem vill och förstöra egendomar. För varför ska dem bry sig när ingen bryr sig om dem? Dem känner att Jesus inte är i närheten av förorten eller bor här. Därför tror jag att låten heter just Jesus of suburbia. Den visar vad som händer när samhället inte har en plats för vilsna ungdomar att vara på. Ungefär så är det här i Landskrona med. Ungdomarna förstör och hoppar på folk utan anledning. Förra veckan blev en kvinna påhoppad utanför min skola av tre män klockan sju på kvällen t.ex. Rastlösheten och tristessen leder till förstörelse för att få tiden till att gå.

 

Kärlekssagan mellan Jimmy och hans Mary-Jane är otroligt sorglig för dem verkar mest ha sexet och drogerna ihop egentligen. Det är det deras värld är byggd på. Sen är Jimmy väldigt kvinnoförnedrande när han får veta att Mary-Jane har sex med en annan kille bakom ryggen på Jimmy. Jimmy hamnar även i slagsmål med den andra snubben några gånger. Så han avslutar relationen med att säga "Du kommer inte ens vara ett minne för mig. För mig var du bara ett par tuttar." Visst han är ledsen, men lite onödigt att säga så. Han förminskar hennes människovärde. Han kunde bara ha gått där ifrån. Sedan konfronterar han sin egen mamma med att du har aldrig varit en mamma för mig. Mamman frågar även om han är Jesus som ska komma och ta hennes synder med sig på korset. Väldigt djupt.

 

Sen när sångaren i Greenday börjar sjunga dearly beloved så ser man hur några arbetande människor kommer och täcker över allt klotter. Men så kommer Jimmy tillbaka dit och skriver över hela väggen "Saint Jimmy" precis som att han stigmatiserar sig själv till ett helgon, byggt på det hans mamma sa till honom tidigare om Jesus. Han skär sig även i handen för att lämna ett avtryck efter honom. Kanske vill han vara sin egen Jesus? Kanske vill han vara sin egen räddare?

 

Det hela slutar med att han tar farväl av sin mamma och åker iväg i en bil medan sångaren i Greeynday sjunger "I don't feel any shame, I won't apologize. When there ain't nowhere you can go. Running away from pain when you've been victimized. Tales from another broken home". Och ja detta är verkligen också en historia om ett hem som inte fungerar. En mamma som hellre drogar än att uppfostra sitt barn.

 

Man får sedan se Mary-Jane sitta kvar vid deras uteplats och hon tänker säkert på Jimmy. Jag var jättelik Mary-Jane som 15åring både på utseende och tempramentet.

Kommentera inlägget här :