Män som inte kan vara tysta i offentliga rum.

Har alltid trott att det är kvinnor som är mest gapiga och alltid ska låta mest. Idag kom jag på att jag hade väldigt fel där. Jag satt på biblioteket för jag skulle kolla den där gruppen mer som jag snackade i mitt förgående inlägg och hade satt mobilen på ljudlöst för att inte störa andra. En kort stund kanske två minuter efter att jag hade kommit dit så strövar ett gäng medelålders män in och börjar dominera direkt med sina högljudda röster. Jag satt kvar, men kände mer och mer hur ilskan började riktigt bubbla ordentligt inom mig. Jag hade liksom tänkt sitta där, kolla gruppen och sen läsa i mina må bra böcker. Jag hade planerat att vara där i en och en halv timme idag. Detta var det enda jag hade inplanerat på min lördag liksom. Jag var jättesugen på att säga åt dem att om dem ska bara sitta och prata med varandra så kunde dem lika bra gå ner till fiket och sitta där istället så att dem inte stör någon. Men så kände jag liksom att jag inte vågade och jag jobbar ju inte där ändå. Jag hade kunnat gå och säga till Oskar som jobbar där, men då hade jag känt mig som en skvallerkärring. Jag vet att jag agerade fel, men jag kände att jag gav upp på att kolla i gruppen fast jag egentligen ville kolla mer för min koncentration var helt väck. Så jag flyttade på mig. En kvinna ska aldrig behöva flytta på sig i den offentliga rummet för en mans skull, men jag gjorde det som en lösning även om jag vet att det är fel. Jag skulle hellre ha sagt ifrån. Känner mig så feg. 
 
Så jag flyttade till ett annat rum. Hörde männen fortfarande lite smått, men ignorerade det och började läsa Mama Gena istället. Då hör jag gubbslemmet från igår som sitter och fanatiskt knapprar på sin laptop. Nej knappra är fel ord, han smällde verkligen på tagenterna som för att visa här sitter minsann jag! Och endast JAG får vistas här! För vissa män är verkligen såna extrema egoister och jag kan lätt tänka mig att den gubben är det. Han är iaf en sån som tror att han är störst bäst och vackrast för jag har pratat med honom. Han är en sån som verkligen tycker att det enda vi kvinnor ska göra i våra liv är att städa våra hem och ta hand om mannen när han har kommit hem från jobbet. Igår när jag satt på bibblan så började han gå emot mig så jag satte mig snabbt ner och började plugga igen. Jag är nästan 100% att han tänkte kommentera min kavaj. Att kvinnor kan ju inte springa runt i kavaj sådär hur som helst. Det klädesplagget är bara till för män. Äckligaste är att den här gubben jobbar dessutom med mänskliga rättigheter, eller påstår iaf att han gör det. Fattar ni! Usch! 
 
Nej, män i offentliga rummen ska bara hålla tyst så att vi kvinnor också kan få lov att vistas där.

Kommentera inlägget här :