Running up that hill.

ONSDAG, 23 DECEMBER, 2015, 21:54

Jag skriver massa inlägg i förväg innan jag postar de. Det här är även ett sådant inlägg. Tänkte jag skulle analysera en låt som jag inte kan få ut ur huvudet. Förhoppningsvis är den ute ur mitt huvud vid det här laget. Fast man vet aldrig. Det är ändå mig vi snackar om. Den kanske fortfarande är kvar där och jag kanske fortfarande går runt och nynnar på den medan jag städar eller lagar mat.

 

Dessutom ska tilläggas att jag har lyssnat på låten med Kate Bush och inte bara med Placebo. Jag har precis lärt mig lyssna på Kate Bush och innan trodde jag att det var Placebo som hade gjort den här låten. För jag hade inte hört den sjungas av någon annan. Det är som att Kate Bushs röst gör så att låten får en helt annan mening än den hade när jag lyssnade på samma låt med Placebo. Meningen blir mycket djupare i och med hennes speciella röst.

 

Låten tolkar jag som att det är en tjej som har kärat ner sig i en manodepressiv kille eller han behöver inte ens vara manodepressiv utan jag tänker mig mer att han kan vara djupt deprimerad. Hon sjunger liksom att hon vill springa uppför den där kullen åt honom. Eller så kanske han står uppe på kullen och tänker hoppa så att hon måste hindra honom. Hon vill springa uppför vägen den där jobbiga ångestvägen. Hon vill springa uppför byggnaden. Tänk så är det en 20våningars byggnad eller en 50våningars byggnad i New York City.

 

Att hon önskar att hon kunde be Gud att få byta plats med honom. Kanske har hon en föreställning om att hon ska klara av det depressiva livet bättre än han gör. Kanske har hon tagit de smällarna förut. Kanske är hon rädd att han inte ska orka mer utav de smällarna. Att de ska bli för hårda för honom att ta ensam.

 

Hon sjunger att det kan ändå inte skada henne. Kanske känner hon sig osårbar inför det som han känner. Det känns som att hon har gått den där långa ångestvägen förut.

 

Hon sjunger att han vill inte skada henne, men onekeligen så skadar han henne ändå. Han ser hur djupt in den där kulan hamnar. Att hon känner av hans smärta. Kanske är det så att han tar ut sin ångest på henne. Inte med slag, men med ord. Det är åska i våra hjärtan. Ångesten känns som åska. Det blixtrar och regnar. Det känns som att det aldrig ska ta slut. Det känns som att det kommer vara så för all framtid.

 

Sen sjunger hon en sak som jag tänkte efter att jag blev dumpad av min första kärlek. Hur kan man hata någon som man älskat så djupt så mycket? Har inte vi båda betydelse? Eller vill du ensam ha betydelse utan mig? Är det bara du som har något värde i det här? Betyder jag ingenting för dig? Vi ska ju inte vara olyckliga utan lyckliga tillsammans. Tillsammans kan vi klara allt.

 

Kom igen älskling låt mig ta bort ångesten ifrån dig. Kom igen min ängel! För mig är du odödlig. Låt oss utbyta svåra erfarenheter som vi har haft. Släpp in mig! Jag vill in i din hjärna. Veta hur du känner. Jag vill hjälpa dig!

 

Jag kommer att springa uppför den där kullen utan några problem.

 

 

"If I only could, I'd be running up that hill. 
If I only could, I'd be running up that hill." 

It doesn't hurt me. 
Do you want to feel how it feels? 
Do you want to know that it doesn't hurt me? 
Do you want to hear about the deal that I'm making? 
You, it's you and me. 

And if I only could, 
I'd make a deal with God, 
And I'd get him to swap our places, 
Be running up that road, 
Be running up that hill, 
Be running up that building. 
If I only could, oh

You don't want to hurt me, 
But see how deep the bullet lies. 
Unaware I'm tearing you asunder. 
Ooh, there is thunder in our hearts. 

Is there so much hate for the ones we love? 
Tell me, we both matter, don't we? 
You, it's you and me. 
It's you and me won't be unhappy. 

And if I only could, 
I'd make a deal with God, 
And I'd get him to swap our places, 
Be running up that road, 
Be running up that hill, 
Be running up that building, 
Say, if I only could, oh... 

You, 
It's you and me, 
It's you and me won't be unhappy. 

"C'mon, baby, c'mon darling, 
Let me steal this moment from you now. 
C'mon, angel, c'mon, c'mon, darling, 
Let's exchange the experience, oh" 

And if I only could, 
I'd make a deal with God, 
And I'd get him to swap our places, 
Be running up that road, 
Be running up that hill, 
With no problems. 

And if I only could, 
I'd make a deal with God, 
And I'd get him to swap our places, 
Be running up that road, 
Be running up that hill, 
With no problems. 

And if I only could, 
I'd make a deal with God, 
And I'd get him to swap our places, 
Be running up that road, 
Be running up that hill, 
With no problems. 

If I only could 
Be running up that hill 
With no problems

"If I only could, I'd be running up that hill. 
If I only could, I'd be running up that hill."

Kommentera inlägget här :