Romeos and Juliets of rock'n'roll.

 Flickvänskonceptet inom rock'n'roll tänkte jag skriva om nu. Där kvinnorna blir indragna i någon slags "häxjakt" och utpekade till att dem förstör sina killars karriärer och liv i ren allmänhet.
 

Vi har där bland annat Sid och Nancy som är det paret jag måste säga att jag har studerat mest så därför tänker jag börja med dem. Jag trodde innan att Sid inte drogade alls innan han träffade Nancy vilket var väldigt naivt av mig eftersom att det visar sig att han var påverkad av speed mest hela tiden. Men Nancy fick in honom på det dödliga heroinspåret vilket fick folk i deras omgivning verkligen till att skrika rakt ut. Många tyckte även att Nancy var väldigt skrikig och hemsk som person rent allmänt. Hon var otroligt jobbig att ha omkring och många var rädda för henne. Dem flesta tycker att det var hon som drog ner Sid i fördärvet. Hon skapade sitt eget lilla monster. Men vem dog först egentligen? Sid eller Nancy? Kanske något att tänka på.

 

Sen har vi Kurt och Courtney. Dem träffades den tolvte januari 1990. Det glömmer inte jag eftersom att jag föddes ungefär fyra månader och tre dagar efter att dem träffades. ;) Tydligen så har Kurt varit osäker på om han ens ville ha en relation med Courtney från första början så han dissade henne några gånger innan det blev något mellan dem. Dem fick barn ganska så tidigt och deras förhållande var mest också byggt på droger. Många av deras vänner såg dem ofta påverkade tillsammans och dem bad dem att köpa mer droger åt dem för dem var för "dåliga" för att kunna gå ut och skaffa lite själva. Åter igen så är det även Courtney här som beskylls för att Kurt ska ha tagit livet av sig för att hon var förtjust i sångaren i The smashing pumpkins så ryktena går att deras relation var påväg att ta slut vid tiden av Kurts självmord.

 

Tills sist har vi John och Yoko och det är endast tack vare min mamma som jag ens vet vilka dessa är. Det enda jag vet om dem är att Yoko beskylls för att ha splittrat Beatles och det kan ju ingen förlåta i och med att Beatles blev lika stora som bibeln. Hon influcerade honom till att gå en solokarriär. Han skrev t.o.m en sång till henne som heter Yoko som jag tycker är väldigt fin. Yoko gjorde något album efter Johns död där hon sjunger något om att "you promised". Bara något jag minns från min barndom för min mamma lyssnade oerhört mycket på det här albumet. Jag vet inte ens vad albumet heter.

 

 

Kommentarer :

#1: Sara

Intressant läsning! Så trist att folk ska ha förutfattade meningar om människor och deras relationer. Håller med om att det ofta är partnern som får skit i media för hur kändisens liv tagit en dålig vändning. Minns även detta om Amy Winehouse, att det påstods att hon inte tog tyngre droger ect förrens hon träffade sin man. Men samtidigt kan inte all skuld läggas på honom tänker jag. Kanske han påverkade hennes val, men beslutet att ta tyngre droger bör ju ändå ha varit hennes.

Svar: Jag tänker att man har ju alltid ett eget val. Som min mamma började droga när hon var nitton. Men mina morföräldrar blamar ändå min pappa för att han var den som drog in henne i skiten. Jag tycker det är fult att blama någon annan. Alla har ett eget ansvar för hur dem lever sina liv. Tack för en riktigt bra kommentar förresten. :)
Lilly

skriven
#2: Selma

Gällande Kurt och Courtney så var ju Kurt illa däran långt innan (Nirvana var mina största idoler när han dog). Bara någon månad innan försökte han ju ta livet av sig också men misslyckades. Man kan inte direkt skylla på någon. Tror att han var väldigt känslig och alla droger och kändisskapet och ansvaret att bli pappa kanske han inte klarade av. Sorgligt, inte minst för att han och Courtney just blivit föräldrar. Allmänt om att skylla på partnern.Det är jättevanligt att man skyller på partnern när en person förändras. Inte bara bland kändisar!

Typ att folk blir arga för att någon inte längre vill ut och festa (eller börjar festa) eller får nya intressen, blir annorlunda eller ännu värre, ta droger. Man väljer ju själv om man vill påverkas av sin partner och bli lite annorlunda. Kan förstå att kompisar tycker att det är fel (och fans gällande kändisar) men man måste försöka se att den andra antagligen väljer det den blir lycklig av eller försöker bli lycklig av.

Det är inte bra att umgås med narkomaner t ex eftersom det sällan ger något bra, men samtidigt om man väljer det så är det ett egenansvar.

Ett annat par är ju Whitney Houston och Bobby Brown... Bobby har ju alltid fått skulden för att han drog ner Whitney i drogträsket, men hon var ju en rik och omtyckt och smart kvinna som hade kunnat be vem som helst, vilken klinik som helst, om hjälp men hon valde gång på gång drogerna. Det kan man nog inte beskylla hennes man för. Inget ont om henne i övrigt.

Svar: Oj tack för kommentaren. Liams pappa tyckte alltid att jag blev så himla tråkig när jag blev mamma och många av mina vänner tyckte det med. Men vad hade dem förväntat sig egentligen? xD Men jag tror det var därför Liams pappa slutade bry sig. För han tyckte att jag hade "förändrats". Klart man förändras när man skaffar barn. Fattar ju vem som helst?
Bra att du gav ännu ett exempel som jag inte visste om ens. :)
Lilly

skriven
#3: Selma

Ja, klart man förändras lite när man får barn och omvärderar saker. Oftast i alla fall. Särskilt om man varit sådan som festar mycket mm innan.

Haha förlåt jag skriver så fort så jag skriver jättelånga kommentarer!

Svar: Det var ju jag.
Ingen fara! :) Är glad att någon pallar kommentera min blogg överhuvudtaget. xD
Lilly

skriven

Kommentera inlägget här :