The girl king.

När Kristina är sex år så dör hennes pappa kungen över Sverige på 1600talet. Hennes mamma balsamerar kungen och behåller honom i två år. I två års tid tvingar hon att kyssa sin pappa godnatt. Sedan tar någon över Kristina för dem anser att drottningen har blivit galen. Dem uppfostrar henne som en prins. Det framkommer även att hon blev nerkastad från en trappa som beibs och jag tänker inte berätta vem som gjorde det för då sabbar jag hela filmen. 
 
Kristina ifrågasätter prostantism och välkomnar katolism mer och mer vilket bekymrar folket. Hon bjuder över katoliken Decrates och brevväxlar med honom först om känslor som kärlek och hat. Decrates trodde att vi i framtiden skulle kunna kontrollera dessa känslor. Jag önskar att det var så. På vissa sätt kan vi faktiskt göra det, men det krävs en hel del övning.
 
Jag grät nästan över Kristinas obotliga och djupa kärlek till Belle. Så vacker men ack så sorglig. Tillsammans tycker jag att dem är det perfekta paret, men trots detta får dem inte vara tillsammans pga normativa anledningar.
 
Tycker verkligen ni borde se denna. Min nya favoritfilm.
 

Kommentarer :

#1: jaana

Du menar protestamist?

Svar: Kanske?
Lilly

skriven
#2: jaana

Jag tror att jag stavade fel också, hahah!

Svar: Men orka vara grammatiksnatzi.
Lilly

skriven

Kommentera inlägget här :