We should all be feminists.

 
"Självklart är vi arga!" sade Chimamanda Ngozi Adichie.
 

http://tedxtalks.ted.com/video/We-should-all-be-feminists-Chim Åh såg nog lätt på årets bästa föreläsning någonsin så därför var jag tvungen att länka den här ovanför innan jag kan somna ens. Så himla bra var den. Tycker alla som läser detta ska ägna trettio min av sina liv till att lyssna på vad denna otroligt vackra och smarta kvinna har att säga. Feministikonen Beyonce använder även hennes tal i sin låt Flawless som jag självklart inte kan sluta lyssna på just nu.

 

Ikväll har jag läst boken Mama Gena och de kvinnliga konstarterna. Först när jag såg den inbjudande rosa boken så tänkte jag först att den var väldigt flummig och ofeministisk, men jag ändrade mig fort när jag började läsa den. Den handlar mycket om att åsidosätta sin könsroll för en stund eller en längre tid för att rent av kunna må bättre själv. Att kunna njuta fullt ut av livet och unna sig på olika sätt. Nu menar jag inte unna sig på såna sätt som kostar pengar utan det kan vara det där extra skumbadet man tänkte på att ta hela förra veckan när sonen var här t.ex eller bara njuta av tystnaden. Njuta av saker som min mammaroll inte tillåter mig att njuta av annars helt enkelt. Att se sig själv som sin egen gudinna, att man liksom inte behöver en man för att lysa lika klart som en diamant. Måste citera min favoritdel ur den bara för det: "Jag tror att det är det här som kommer som den största chocken för mina gudinnor - att männen inte kommer till världen med alla verktyg de behöver. Vi tror att vi letar efter en tvillingsjäl, någon som förstår oss, läser våra tankar och vet vad vi vill ha. Vi har förletts att tro på myten om riddaren i skinande rustning, prinsen som ska rädda oss från ett liv i otillfredställelse och föra oss till ett kungarike av evig lycka. I sagorna vet han alltid vägen dit, och han undanröjer alla hinder utan att behöva någon hjälp från sin ömtåliga mö. Men du - ju snabbare du bannlyser den där fåniga sagan ur minnet, desto bättre. Alla som har varit i det magiska kungariket vet att det inte är ett dugg magiskt - det är inget annat än köer, trista karuseller, dålig mat och dyra souvenier.
Skriv en ny saga där det är du själv som rider den kraftfulla, vita springaren till lycka i alla dina dagar. Om det passar dig kanske du ska slänga på en goding bakom dig i sadeln på din väg mot solnedgången, men det är DU själv som MÅSTE hålla i tyglarna och styra hela visionen. Livet handlar inte om att vänta!"

 

Jag tror man blir lyckligast av att finna sig själv först, komma på vad som gör livet njutbart, ser sitt eget värde och förstå att man kan lika bra klara sig utan en man också . Detta är livsviktigt! Bara man läser allt detta så kan man väl förstå hur mycket vi behöver genus i våra liv? Genus handlar som jag ser det på att slå sönder olika typer av könsroller. Det är okej för män att gråta också och en kvinna kan höra hemma i en mansdominerande arbetsplats. Bryt normerna! Då tror jag att alla blir lyckligare.

 

Dessutom imorgon ska jag se två bra filmer som kan ge omedvetna dejtningstips. Den första heter Hobson's choice och den andra är Afrikas drottning. Förhoppningarna är höga då det är samma bok som har gett mig tipset om att kasta Askungensagan åt skogen tillsammans med alla de andra meningslösa prinsess-sagorna. Nu är det drottning fullt ut som gäller här på alla plan. Känns så skönt att kunna jobba på sig själv och bygga upp sig själv på även ett feministiskt sätt. ;) Känner redan hur jag börjar älska mig själv mer och mer för varje dag som går här.

 

Nu kan jag tyvärr inte skriva mer då jag ska upp tidigt imorgon bitti. Godnatt! Feminism är annars ett ämne jag är rätt så duktig på och hade kunnat sitta här och skriva till er hela natten om det nu inte vore för att jag ska upp så tidigt imorgon. Annars har jag tips om en jättebra feministblogg som drivs av min chattkompis sen 06 Jonna: http://scandinavianscandal.blogspot.se/
För jag tror även att det är viktigt att låta sina systrar få lysa också och inte bara en själv. ;D

 

Sen den 14e mars ska min klass på bio och kolla på Suffragette som handlar om den första anarkistiska kvinnorörelsen i England. Den startades nu för 104 år sen. Ni ser jag börjar kunna min matematik rätt så bra nu. Självklart kommer jag skriva om filmen efter att jag själv har hunnit se den. Kanske rent av kommer blogga imorgon med om de filmerna jag ska se då. Beroende på ifall jag känner att jag får något ut av de vilket jag hoppas på. Mina dejtningsskills kan nämligen behöva uppdateras lite känner jag efter min senaste dejt...

 
 
 
 

Kommentera inlägget här :